| कक्षा (Class): 3 | विषय (Subject): English / EVS (Integrated) | अवधि (Duration): 40 मिनट |
| पाठ का नाम (Lesson Title): Good Food / अच्छा भोजन | Date: __________ | Period: __________ |
| English Word | Pronunciation (उच्चारण) | Meaning (English) | Meaning (Hindi - अर्थ) |
|---|---|---|---|
| Field | फील्ड | A large area of land for growing crops | खेत, मैदान |
| Harvest | हार्वेस्ट | The process of gathering crops | फसल काटना / कटाई |
| Sack | सैक | A large bag for carrying goods (like grain) | बोरी, थैला |
| Wheat | व्हीट | A type of grain used to make flour | गेहूँ |
| Grocery Store | ग्रोसरी स्टोर | A shop that sells food and household supplies | किराने की दुकान |
| Dough | डो | A mixture of flour and water ready for baking | आटा (गूंधा हुआ) |
| Chapatti | चपाती | A type of Indian flatbread (Roti) | रोटी |
शिक्षक छात्रों से पूछते हैं कि उन्हें सबसे ज़्यादा क्या खाना पसंद है। फिर पूछते हैं कि उन्हें क्या लगता है कि **रोटी कहाँ से आती है**? (The teacher asks students what their favourite food is, and then asks where they think **chapatti comes from**.)
शिक्षक छात्रों को चित्र 1 से 5 तक ध्यान से देखने और **हर चित्र में क्या हो रहा है** यह बताने के लिए कहते हैं। (The teacher asks students to observe pictures 1 to 5 carefully and explain **what is happening in each picture**.)
छात्रों को बताया जाता है कि भोजन खेत से हमारी थाली तक कैसे पहुँचता है। **किसान के श्रम** और भोजन को बर्बाद न करने के **मूल्य** पर बल दिया जाता है। (Students are explained how food reaches our plate from the farm. The **value of farmer's hard work** and **not wasting food** is emphasized.)
छात्रों से किसी अन्य खाद्य वस्तु (जैसे- चावल या आलू) की यात्रा का क्रम बनाने या अपनी कॉपी में **रोटी की यात्रा** को चित्र 1-5 के रूप में बनाने को कहा जाता है। (Students are asked to sequence the journey of another food item (like rice or potato) or **draw the journey of chapatti** in their notebook.)
| Process Step (प्रक्रिया चरण) | Hindi Translation (हिंदी अनुवाद) |
|---|---|
| Picture 1: The wheat is grown and harvested by farmers in the field. | चित्र 1: गेहूँ खेत में किसानों द्वारा उगाया और काटा जाता है। |
| Picture 2: The harvested wheat is taken to a mill/market for processing and bagging. | चित्र 2: कटे हुए गेहूँ को प्रसंस्करण और बोरी में भरने के लिए चक्की/बाज़ार ले जाया जाता है। |
| Picture 3: Sacks of flour are delivered to the local grocery store. | चित्र 3: आटे की बोरियाँ स्थानीय किराने की दुकान पर पहुँचाई जाती हैं। |
| Picture 4: A person uses the flour to make dough and cook chapattis in the kitchen. | चित्र 4: एक व्यक्ति आटे का उपयोग करके रसोई में आटा गूंथता है और रोटियाँ पकाता है। |
| Picture 5: The cooked chapatti is ready to be eaten. (Farm to Plate). | चित्र 5: पकी हुई रोटी खाने के लिए तैयार है। (खेत से थाली तक)। |
| प्रश्न (Question) | उत्तर (Answer) |
|---|---|
| 1. What can you see in Picture 1? | Farmers harvesting wheat and loading sacks onto a truck. |
| 2. What is the man doing with the wheat in Picture 2? | He is processing/grinding the wheat into flour and bagging it. |
| 3. What is the man carrying with both of his hands in Picture 3? | He is carrying a **sack of flour** (गेहूँ के आटे की बोरी). |
| 4. What are the people doing in Picture 4? | They are making dough and cooking chapattis (रोटियाँ बना रहे हैं). |
| 5. What is the girl doing in the last picture? | She is eating the chapatti (वह रोटी खा रही है). |
| कथन (Statement) | उत्तर (Answer) |
|---|---|
| 1. The food in the story goes directly from the field to the plate. | **False** (It passes through the mill and store). |
| 2. Chapatti is made before the wheat is harvested. | **False** (Harvesting is the first step). |
| 3. The man in Picture 3 is delivering flour to a Grocery Store. | **True** |