पाठ योजना: अच्छा भोजन (चित्र से चित्र) - Unit 3

कक्षा (Class): 3 विषय (Subject): English / EVS (Integrated) अवधि (Duration): 40 मिनट
पाठ का नाम (Lesson Title): Good Food / अच्छा भोजन Date: __________ Period: __________

1. Learning Objectives (सीखने के उद्देश्य)

2. New Vocabulary (नए शब्दार्थ)

English Word Pronunciation (उच्चारण) Meaning (English) Meaning (Hindi - अर्थ)
Fieldफील्डA large area of land for growing cropsखेत, मैदान
Harvestहार्वेस्टThe process of gathering cropsफसल काटना / कटाई
SackसैकA large bag for carrying goods (like grain)बोरी, थैला
Wheatव्हीटA type of grain used to make flourगेहूँ
Grocery Storeग्रोसरी स्टोरA shop that sells food and household suppliesकिराने की दुकान
DoughडोA mixture of flour and water ready for bakingआटा (गूंधा हुआ)
ChapattiचपातीA type of Indian flatbread (Roti)रोटी

3. Procedure / Teaching Steps (प्रक्रिया)

पूर्व पठन (Pre-Reading)

शिक्षक छात्रों से पूछते हैं कि उन्हें सबसे ज़्यादा क्या खाना पसंद है। फिर पूछते हैं कि उन्हें क्या लगता है कि **रोटी कहाँ से आती है**? (The teacher asks students what their favourite food is, and then asks where they think **chapatti comes from**.)

चित्रों का अवलोकन (Picture Observation)

शिक्षक छात्रों को चित्र 1 से 5 तक ध्यान से देखने और **हर चित्र में क्या हो रहा है** यह बताने के लिए कहते हैं। (The teacher asks students to observe pictures 1 to 5 carefully and explain **what is happening in each picture**.)

चर्चा: भोजन की यात्रा (Discussion: Food Journey)

छात्रों को बताया जाता है कि भोजन खेत से हमारी थाली तक कैसे पहुँचता है। **किसान के श्रम** और भोजन को बर्बाद न करने के **मूल्य** पर बल दिया जाता है। (Students are explained how food reaches our plate from the farm. The **value of farmer's hard work** and **not wasting food** is emphasized.)

व्यावहारिक अभ्यास (Practical Activity)

छात्रों से किसी अन्य खाद्य वस्तु (जैसे- चावल या आलू) की यात्रा का क्रम बनाने या अपनी कॉपी में **रोटी की यात्रा** को चित्र 1-5 के रूप में बनाने को कहा जाता है। (Students are asked to sequence the journey of another food item (like rice or potato) or **draw the journey of chapatti** in their notebook.)

4. Key Process Summary (मुख्य प्रक्रिया का सारांश)

Process Step (प्रक्रिया चरण) Hindi Translation (हिंदी अनुवाद)
Picture 1: The wheat is grown and harvested by farmers in the field.चित्र 1: गेहूँ खेत में किसानों द्वारा उगाया और काटा जाता है।
Picture 2: The harvested wheat is taken to a mill/market for processing and bagging.चित्र 2: कटे हुए गेहूँ को प्रसंस्करण और बोरी में भरने के लिए चक्की/बाज़ार ले जाया जाता है।
Picture 3: Sacks of flour are delivered to the local grocery store.चित्र 3: आटे की बोरियाँ स्थानीय किराने की दुकान पर पहुँचाई जाती हैं।
Picture 4: A person uses the flour to make dough and cook chapattis in the kitchen.चित्र 4: एक व्यक्ति आटे का उपयोग करके रसोई में आटा गूंथता है और रोटियाँ पकाता है।
Picture 5: The cooked chapatti is ready to be eaten. (Farm to Plate).चित्र 5: पकी हुई रोटी खाने के लिए तैयार है। (खेत से थाली तक)।

5. Questions and Exercises (प्रश्नोत्तर एवं अभ्यास)

A. प्रश्न-उत्तर (Question & Answers - Comprehension from the image)

प्रश्न (Question)उत्तर (Answer)
1. What can you see in Picture 1? Farmers harvesting wheat and loading sacks onto a truck.
2. What is the man doing with the wheat in Picture 2? He is processing/grinding the wheat into flour and bagging it.
3. What is the man carrying with both of his hands in Picture 3? He is carrying a **sack of flour** (गेहूँ के आटे की बोरी).
4. What are the people doing in Picture 4? They are making dough and cooking chapattis (रोटियाँ बना रहे हैं).
5. What is the girl doing in the last picture? She is eating the chapatti (वह रोटी खा रही है).

B. सही या गलत बताओ (Say whether True or False - Evaluation)

कथन (Statement)उत्तर (Answer)
1. The food in the story goes directly from the field to the plate. **False** (It passes through the mill and store).
2. Chapatti is made before the wheat is harvested. **False** (Harvesting is the first step).
3. The man in Picture 3 is delivering flour to a Grocery Store. **True**

C. सोचो और बताओ (Think and Say - Discussion from the image)

  • What do you have along with chapatti? (What side dishes do you eat with Roti?)
  • Have you seen a field? What was growing there? Speak about it.
  • Why is the Grocery Store important in this food chain?

6. Assessment & Homework

Assessment

  • Oral: Sequence the 5 pictures correctly (Farm -> Plate).
  • Written: Answering the comprehension questions (Section A).
  • Observational: Identifying the key action in each of the five pictures.

Homework

  • Write the names of 5 other food items that come from plants.
  • Draw and label the **three main stages** of the Chapatti's journey in your notebook.