पाठ योजना: बादल और मोती (Badal and Moti)

कक्षा (Class): 3 विषय (Subject): English (Story) अवधि (Duration): 40 मिनट
पाठ का नाम (Lesson Title): Badal and Moti (Chapter 2) Date: __________ Period: __________

1. Learning Objectives (सीखने के उद्देश्य)

2. Word Meanings (शब्दार्थ)

English Word Pronunciation (उच्चारण) Meaning (English) Meaning (Hindi - अर्थ)
ShiveringशिवरिंगShaking slightly from cold or fearकाँपना
FollowedफॉलोडTo go after someoneपीछा किया
Whereverव्हेरेवरIn or to whatever placeजहाँ कहीं भी
MuddyमडीCovered with mudकीचड़ भरा
WorriedवरिडAnxious or concernedचिंतित
Accompanyअकम्पनीGo somewhere with someoneसाथ देना
Relievedरिलीव्डNo longer feeling distressedराहत मिली
ScentसेंटA distinctive smell, especially a pleasant oneगंध, सूंघना

3. Procedure / Teaching Steps (प्रक्रिया)

पूर्व पठन (Pre-Reading & Introduction)

शिक्षक छात्रों से पूछते हैं कि क्या उनके पास कोई **पालतू जानवर** है या उन्होंने कभी किसी **भटके हुए जानवर** को देखा है। कहानी के पात्रों (बादल, मोती) और कुत्ते की देखभाल के बारे में चर्चा की जाती है। (The teacher asks students if they have a **pet** or have seen a **stray animal**. Characters (Badal, Moti) and puppy care are discussed.)

कहानी पढ़ना (Story Reading)

शिक्षक कहानी को ज़ोर से पढ़ते हैं, और छात्र उसका अनुसरण करते हैं। कहानी के मुख्य भागों पर रोककर चर्चा की जाती है: **मोती को ढूंढना, वादा करना, मोती का खो जाना और फिर उसे बचाना**। (The teacher reads the story aloud, and students follow along. Key parts are discussed: **finding Moti, making a promise, Moti getting lost, and his rescue**.)

व्याकरण: Past Tense ('-ed')

पाठ में आए **भूतकाल (Past Tense)** के शब्दों ('loved', 'played', 'gathered', 'thanked') पर ध्यान केंद्रित किया जाता है। छात्रों को 'walk', 'play', 'talk', 'ask', 'touch' जैसे शब्दों में '-ed' जोड़कर लिखने का अभ्यास कराया जाता है। (Focus is placed on **Past Tense** words in the text. Students practice adding '-ed' to words like 'walk', 'play', 'talk', 'ask', 'touch'.)

अभ्यास एवं चर्चा (Practice & Discussion)

छात्र कहानी के अनुक्रम को **संख्यांकित करने** का अभ्यास (A. Let us listen) और **प्रश्न-उत्तर** (A. Answer the following) का अभ्यास करते हैं। **साझेदारी और दोस्ती** पर खुली चर्चा (B. Think and discuss in pairs) आयोजित की जाती है। (Students practice **sequencing** the story and answering comprehension questions. An open discussion on **sharing and friendship** is held.)

4. Story Translation (कहानी का अनुवाद)

Line-by-Line English to Hindi Translation:

There was a boy called Badal.
**एक लड़का था जिसका नाम बादल था।**

He lived with his mother in a village and they were very happy.
**वह अपनी माँ के साथ एक गाँव में रहता था और वे बहुत खुश थे।**

One evening, when Badal was returning from school, he saw a puppy shivering in the cold.
**एक शाम, जब बादल स्कूल से लौट रहा था, उसने ठंड से काँपते हुए एक पिल्ले को देखा।**

Badal brought him home.
**बादल उसे घर ले आया।**

“Can this puppy stay with us, Maa?” asked Badal.
**"क्या यह पिल्ला हमारे साथ रह सकता है, माँ?" बादल ने पूछा।**

“Yes beta, but only if you promise to take care of the puppy,” said his mother with a smile.
**"हाँ बेटा, लेकिन केवल तभी जब तुम पिल्ले की देखभाल करने का वादा करो," उसकी माँ ने मुस्कुराते हुए कहा।**

Badal and his mother named the puppy Moti.
**बादल और उसकी माँ ने पिल्ले का नाम मोती रखा।**

As days went by, Moti grew up and loved Badal.
**जैसे-जैसे दिन बीतते गए, मोती बड़ा हुआ और बादल को प्यार करने लगा।**

They became best friends.
**वे पक्के दोस्त बन गए।**

They ate and played together.
**उन्होंने एक साथ खाया और खेला।**

Moti followed Badal wherever he went.
**मोती बादल का पीछा करता था जहाँ कहीं भी वह जाता था।**

They played their favourite games together.
**उन्होंने अपने पसंदीदा खेल एक साथ खेले।**


One rainy day, while Badal was on his way home from school, he slipped on the muddy lane and fell into a deep pit.
**एक बरसात के दिन, जब बादल स्कूल से घर वापस आ रहा था, वह कीचड़ वाली गली में फिसल गया और एक गहरे गड्ढे में गिर गया।**

He tried hard, but could not come out of the pit.
**उसने बहुत कोशिश की, लेकिन गड्ढे से बाहर नहीं निकल सका।**

Badal’s mother was worried when he did not come home in time.
**बादल की माँ चिंतित हो गईं जब वह समय पर घर नहीं आया।**

Moti too was waiting at the gate.
**मोती भी गेट पर इंतजार कर रहा था।**

Badal’s mother gathered the neighbours to help search for him.
**बादल की माँ ने उसे खोजने में मदद के लिए पड़ोसियों को इकट्ठा किया।**

Moti too accompanied them.
**मोती भी उनके साथ गया।**

Moti caught Badal’s scent.
**मोती ने बादल की गंध (खुशबू) पकड़ ली।**

He followed the scent and went near the pit and started barking.
**उसने गंध का पीछा किया और गड्ढे के पास गया और भौंकना शुरू कर दिया।**

This alerted the neighbours who were searching for Badal.
**इससे उन पड़ोसियों को सचेत किया गया जो बादल को खोज रहे थे।**

They used a rope to pull Badal out of the pit.
**उन्होंने बादल को गड्ढे से बाहर निकालने के लिए रस्सी का उपयोग किया।**

Everyone was relieved.
**सभी को राहत मिली।**

Badal hugged and thanked Moti.
**बादल ने मोती को गले लगाया और उसे धन्यवाद दिया।**

5. Questions and Exercises (प्रश्नोत्तर एवं अभ्यास)

A. प्रश्न-उत्तर (Question & Answers - Comprehension)

प्रश्न (Question)उत्तर (Answer)
1. What did Badal come across by the side of the road? Badal came across a **puppy shivering in the cold** by the side of the road.
2. What did Badal and his mother name the puppy? They named the puppy **Moti**.
3. What did Badal fall into? Badal fell into a **deep pit** on a muddy lane.
4. How did Moti find Badal? Moti followed Badal's **scent** near the pit and started barking to alert the neighbours.

B. Think and Discuss in pairs (सोचो और जोड़ियों में चर्चा करो)

  • Do you remember when you fell down last time? How did you fall? Who picked you up? Share your experiences.
  • Do you have a pet? Do you know someone who has a pet?
  • If you were allowed to keep any animal as a pet, which animal would you choose? Why?

6. Assessment & Homework

Assessment (आकलन)

  • Oral: Discussion participation (Section 5B).
  • Written: Answering comprehension questions (Section 5A).
  • Grammar: Completing the '-ed' past tense exercise.

Homework (गृहकार्य)

  • Find the other 'T' (True) and 'F' (False) answers for Section 5A, Q5. / सेक्शन 5A, प्रश्न 5 के लिए अन्य 'T' (सत्य) और 'F' (असत्य) उत्तर खोजें।
  • Write five sentences about the importance of being kind to animals. / जानवरों के प्रति दयालु होने के महत्व के बारे में पाँच वाक्य लिखें।