| कक्षा (Class): 3 | विषय (Subject): English (Poem) | अवधि (Duration): 40 मिनट |
| पाठ का नाम (Lesson Title): Colour / रंग | Date: __________ | Period: __________ |
| English Word | Pronunciation (उच्चारण) | Meaning (English) | Meaning (Hindi - अर्थ) |
|---|---|---|---|
| Crayons | क्रेयॉन्स | Coloured sticks for drawing | रंगने की पेंसिल (रंग) |
| Few | फ्यू | Not many; a small number | कुछ, थोड़े |
| Share | शेयर | To use or have jointly with others | बाँटना, साझा करना |
| Full Pack | फुल पैक | A complete set | पूरा सेट/पैकेट |
| Black | ब्लैक | The darkest colour | काला रंग |
| Purple | पर्पल | A colour between red and blue | बैंगनी रंग |
शिक्षक छात्रों से उनके **पसंदीदा रंगों** के बारे में पूछते हैं और वे अपने दोस्तों के साथ क्या-क्या साझा करते हैं। (The teacher asks students about their **favourite colours** and what things they share with their friends.)
शिक्षक पहले हाव-भाव के साथ कविता का पाठ करते हैं। छात्र शिक्षक के बाद दोहराते हैं। कविता में आए **रंगों** पर चर्चा की जाती है। (The teacher first recites the poem with expressions. Students repeat after the teacher. The **colours** mentioned in the poem are discussed.)
श्यामपट्ट पर 'Crayons', 'Share', और 'Full Pack' जैसे शब्दों के अर्थ लिखे जाते हैं। **साझा करने के मूल्य** पर बल दिया जाता है। (Meanings of words like 'Crayons', 'Share', and 'Full Pack' are written on the blackboard. The **value of sharing** is emphasized.)
छात्रों को कविता के आधार पर दिए गए रंगों का उपयोग करके **चित्र बनाने** के लिए प्रोत्साहित किया जाता है (प्रश्न B.3)। शिक्षक प्रश्न-उत्तर (Section A) पर भी चर्चा करते हैं। (Students are encouraged to **draw a picture** using the colours available (Q. B.3). The teacher also discusses the comprehension questions (Section A).)
| English Line (अंग्रेजी पाठ) | Hindi Translation (हिंदी अनुवाद) |
|---|---|
| You have a few crayons, | तुम्हारे पास कुछ क्रेयॉन्स हैं, |
| Red, yellow and blue. | लाल, पीला और नीला। |
| Green, purple and black, | हरा, बैंगनी और काला, |
| I have some too. | मेरे पास भी कुछ हैं। |
| I need the red and you need the black. | मुझे लाल चाहिए और तुम्हें काला चाहिए। |
| If we share our crayons, | अगर हम अपने क्रेयॉन्स साझा करें, |
| we have a full pack! | तो हमारे पास एक पूरा पैकेट होगा! |
| प्रश्न (Question) | उत्तर (Answer) |
|---|---|
| 1. How many children are there in the poem? | There are **two** children (implied by "You" and "I"). |
| 2. Why did the children want to share the crayons? | They wanted to share so that each could get the specific colour they needed (red and black). |
| 3. How can the children in the poem have a full pack? | The children can have a full pack **by sharing** their individual crayons with each other. |