Colour / रंग — Lesson Plan

पाठ योजना: रंग (Colour)

कक्षा (Class): 3 विषय (Subject): English (Poem) अवधि (Duration): 40 मिनट
पाठ का नाम (Lesson Title): Colour / रंग Date: __________ Period: __________

1. Learning Objectives (सीखने के उद्देश्य)

2. Word Meanings (शब्दार्थ)

English Word Pronunciation (उच्चारण) Meaning (English) Meaning (Hindi - अर्थ)
Crayonsक्रेयॉन्सColoured sticks for drawingरंगने की पेंसिल (रंग)
Fewफ्यूNot many; a small numberकुछ, थोड़े
ShareशेयरTo use or have jointly with othersबाँटना, साझा करना
Full Packफुल पैकA complete setपूरा सेट/पैकेट
Blackब्लैकThe darkest colourकाला रंग
Purpleपर्पलA colour between red and blueबैंगनी रंग

3. Procedure / Teaching Steps (प्रक्रिया)

पूर्व पठन (Pre-Reading)

शिक्षक छात्रों से उनके **पसंदीदा रंगों** के बारे में पूछते हैं और वे अपने दोस्तों के साथ क्या-क्या साझा करते हैं। (The teacher asks students about their **favourite colours** and what things they share with their friends.)

पठन और गायन (Reading & Recitation)

शिक्षक पहले हाव-भाव के साथ कविता का पाठ करते हैं। छात्र शिक्षक के बाद दोहराते हैं। कविता में आए **रंगों** पर चर्चा की जाती है। (The teacher first recites the poem with expressions. Students repeat after the teacher. The **colours** mentioned in the poem are discussed.)

शब्दार्थ एवं मूल्य (Vocabulary & Values)

श्यामपट्ट पर 'Crayons', 'Share', और 'Full Pack' जैसे शब्दों के अर्थ लिखे जाते हैं। **साझा करने के मूल्य** पर बल दिया जाता है। (Meanings of words like 'Crayons', 'Share', and 'Full Pack' are written on the blackboard. The **value of sharing** is emphasized.)

चित्रकला अभ्यास (Drawing Activity)

छात्रों को कविता के आधार पर दिए गए रंगों का उपयोग करके **चित्र बनाने** के लिए प्रोत्साहित किया जाता है (प्रश्न B.3)। शिक्षक प्रश्न-उत्तर (Section A) पर भी चर्चा करते हैं। (Students are encouraged to **draw a picture** using the colours available (Q. B.3). The teacher also discusses the comprehension questions (Section A).)

4. Line-to-Line Hindi Translation (लाइन-दर-लाइन हिंदी अनुवाद)

English Line (अंग्रेजी पाठ) Hindi Translation (हिंदी अनुवाद)
You have a few crayons,तुम्हारे पास कुछ क्रेयॉन्स हैं,
Red, yellow and blue.लाल, पीला और नीला।
Green, purple and black,हरा, बैंगनी और काला,
I have some too.मेरे पास भी कुछ हैं।
I need the red and you need the black.मुझे लाल चाहिए और तुम्हें काला चाहिए।
If we share our crayons,अगर हम अपने क्रेयॉन्स साझा करें,
we have a full pack!तो हमारे पास एक पूरा पैकेट होगा!

5. Questions and Exercises (प्रश्नोत्तर एवं अभ्यास)

A. प्रश्न-उत्तर (Question & Answers - Comprehension)

प्रश्न (Question)उत्तर (Answer)
1. How many children are there in the poem? There are **two** children (implied by "You" and "I").
2. Why did the children want to share the crayons? They wanted to share so that each could get the specific colour they needed (red and black).
3. How can the children in the poem have a full pack? The children can have a full pack **by sharing** their individual crayons with each other.

B. सोचो और बताओ (Think and Say - Discussion)

  • The children in the poem shared their crayons. Do you share anything with your friends? What do you share?
  • You have only green, blue and red crayons. Talk in pairs what you would want to draw.
  • Now you have blue, green, red, yellow, brown and orange crayons. What can you draw? (This leads to the drawing activity)

6. Assessment & Homework

Assessment

  • Oral: Answering discussion questions (Section B).
  • Written: Answering comprehension questions (Section A).
  • Practical: Completion and creativity of the drawing task.

Homework

  • Write the names of all the colours in the poem in Hindi.
  • Ask a friend what their favorite colour is and why.