| कक्षा (Class): 3 | विषय (Subject): English (Story) | अवधि (Duration): 40 मिनट |
| पाठ का नाम (Lesson Title): Paper Boats / कागज़ की नाव | Date: __________ | Period: __________ |
| English Word | Pronunciation (उच्चारण) | Meaning (English) | Meaning (Hindi - अर्थ) |
|---|---|---|---|
| Sailed | सेल | Departed (by waterway) | रवाना हुआ (जलमार्ग से) |
| Swiftly | स्विफ्टली | Quickly | तेज़ी से |
| Delighted | डिलाइटेड | Became joyful/happy | आनंदित हुआ, खुश हुआ |
| Several | सेवरल | Many; more than two | अनेक, कई |
| Overturning | ओवरटर्निंग | Flipping or turning over | उलटना, पलटना |
| Stream | स्ट्रीम | A small, narrow river | धारा, छोटी नदी |
| Angrily | एंग्रिली | In an angry manner | क्रोधपूर्वक, गुस्से से |
शिक्षक छात्रों से पूछते हैं कि उन्हें पानी में खेलना कैसा लगता है और क्या उन्होंने कभी कागज़ से कोई चीज़ बनाई है (जैसे- हवाई जहाज, नाव)। (The teacher asks students about their feelings about playing in the water and if they have ever made anything from paper.)
शिक्षक कहानी को हाव-भाव के साथ पढ़ते हैं, विशेष रूप से मीना के गुस्से और लड़के के पछतावे वाले हिस्सों पर ज़ोर देते हैं। (The teacher reads the story with expression, especially emphasizing Meena's anger and the boy's repentance.)
मीना द्वारा लड़के की मदद करने के निर्णय पर चर्चा की जाती है। **दोस्ती, सहयोग** और किसी की चीज़ों को नुकसान न पहुँचाने के **मूल्य** पर बल दिया जाता है। (The discussion focuses on Meena's decision to help the boy. The **value of friendship, cooperation**, and respecting others' property is emphasized.)
शिक्षक छात्रों को **रंगीन कागज़** का उपयोग करके कागज़ की नाव बनाने के लिए प्रोत्साहित करते हैं, जैसा कि मीना ने लड़के को सिखाया। (Students are encouraged to **make paper boats** using coloured paper, following the steps Meena showed the boy.)
| Plot Point (मुख्य बिंदु) | Hindi Translation (हिंदी अनुवाद) |
|---|---|
| Meena was happily floating her paper boats in the stream. | मीना अपनी कागज़ की नावों को खुशी से धारा में तैरा रही थी। |
| A boy overturned her boats, making her angry. | एक लड़के ने उसकी नावों को पलट दिया, जिससे मीना को गुस्सा आया। |
| The boy admitted it was fun but wanted to play too. | लड़के ने स्वीकार किया कि उसे मज़ा आ रहा था, लेकिन वह भी खेलना चाहता था। |
| Meena showed kindness by teaching him how to fold the paper boats. | मीना ने दयालुता दिखाई और उसे कागज़ की नाव बनाना सिखाया। |
| They both enjoyed watching their boats sail together. | दोनों ने अपनी नावों को एक साथ तैरते हुए देखने का आनंद लिया। |
| प्रश्न (Question) | उत्तर (Answer) |
|---|---|
| 1. What was Meena playing with? | Meena was playing with **paper boats** in the stream. |
| 2. Why was Meena angry at the boy? | Meena was angry because the boy was **overturning (palatna)** the boats she had launched. |
| 3. How did Meena help the boy? | Meena helped the boy by **teaching him how to fold** the paper to make his own boats. |
| कथन (Statement) | उत्तर (Answer) |
|---|---|
| 1. The boy thought it was fun to overturn paper boats. | **True** |
| 2. Meena ran home to complain about the boy. | **False** (She stopped and confronted him). |
| 3. The boy did not know how to make paper boats. | **True** |
| 4. Meena had only white paper. | **False** (She took out **coloured paper**). |