पाठ योजना: Talking Toys

कक्षा (Class): 3 विषय (Subject): English / Reading Comprehension अवधि (Duration): 40 मिनट
पाठ का नाम (Lesson Title): The Eager Toys / उत्सुक खिलौने Date: __________ Period: __________

1. Learning Objectives (सीखने के उद्देश्य)

2. Word Meanings (शब्दार्थ)

Key Vocabulary from the Story / कहानी से मुख्य शब्दावली

English Word Pronunciation (उच्चारण) Meaning (English) Meaning (Hindi - अर्थ)
PointedपॉइंटिडShowed direction with a fingerइशारा किया
Displayedडिस्प्लेड्Arranged for viewingदर्शाया
Choseचोज़Selected from a number of optionsचुना
SighसाईAn audible deep breath expressing relief or sadnessआह भरना
Excitementएक्साइटमेंटA feeling of great enthusiasm and eagernessउत्तेजना
EagerlyईगरलीWith enthusiasm and interestउत्सुकता से
Spinningस्पिनिंगTurning or whirling quicklyघूमना
CheerfullyचियरफुलीIn a way that shows happinessउत्साहपूर्वक

3. Procedure / Teaching Steps (शिक्षण प्रक्रिया)

Pre-Reading (पठन पूर्व - 5 Min)

शिक्षक छात्रों से उनके **पसंदीदा खिलौनों** के बारे में पूछते हैं और यदि वे सोचते हैं कि खिलौने बात कर सकते हैं। (The teacher asks students about their **favourite toys** and if they think toys can talk.)

Reading Aloud (ज़ोर से पढ़ना - 10 Min)

शिक्षक कहानी को एक बार ज़ोर से पढ़ते हैं। फिर छात्रों को **जोड़ों में (in pairs)** कहानी पढ़ने के लिए कहते हैं और उन पंक्तियों को रेखांकित करने के लिए कहते हैं जहाँ खिलौने बात करते हैं। (The teacher reads the story aloud once. Students then read in pairs, underlining lines where toys talk.)

Vocabulary Discussion (शब्दावली चर्चा - 10 Min)

शिक्षक छात्रों के साथ **शब्दार्थ तालिका** पर चर्चा करते हैं। विशेष रूप से उन वाक्यों पर ध्यान दें जहाँ खिलौनों ने 'sigh' (आह भरी) या 'eagerly' (उत्सुकता से) देखा। (Discuss the **vocabulary table**. Focus on sentences where toys 'sighed' or looked 'eagerly'.)

Post-Reading Comprehension (पठन के बाद की समझ - 15 Min)

शिक्षक छात्रों से कहानी के पात्रों (बच्चों, वयस्कों और खिलौनों) की **भावनाओं** के बारे में पूछते हैं। कार्यपत्रक के प्रश्न (Section 5.A) हल करवाएँ। (The teacher asks students about the **feelings** of the characters. Solve the worksheet questions from Section 5.A.)

4. Story Text (Bilingual) / कहानी का पाठ (द्विभाषी)

Line-by-Line Reading Aid (पंक्ति-दर-पंक्ति पढ़ने में सहायता)

English (अंग्रेज़ी) Hindi (हिंदी)
It was a holiday. The local market was full of people.छुट्टी का दिन था। स्थानीय बाज़ार लोगों से भरा हुआ था।
The toy shop opened at 9 a.m.खिलौनों की दुकान सुबह 9 बजे खुली।
There were many toys like wooden toys, soft toys, board games, bats and balls and many others.वहाँ बहुत सारे खिलौने थे, जैसे लकड़ी के खिलौने, मुलायम खिलौने, बोर्ड गेम्स, बैट और गेंदें और कई अन्य।
All the toys in the toy shop were waiting to see who would buy them.खिलौनों की दुकान में सभी खिलौने यह देखने के लिए इंतज़ार कर रहे थे कि उन्हें कौन खरीदेगा।
"Look there," shouted the toy kitten.खिलौने के बिल्ली के बच्चे ने चिल्लाकर कहा, "देखो वहाँ।"
They saw two girls coming towards the shop.उन्होंने दो लड़कियों को दुकान की ओर आते हुए देखा।
But they passed by just looking at the toys through the windows.लेकिन वे केवल खिड़कियों से खिलौनों को देखते हुए आगे निकल गईं।
"Oh, no!" exclaimed all the toys at once."ओह, नहीं!" सभी खिलौने एक साथ चिल्ला उठे।
After some time, a girl and a little boy stopped at the door of the toy shop.कुछ देर बाद, एक लड़की और एक छोटा लड़का खिलौनों की दुकान के दरवाज़े पर रुक गए।
Their father stopped too.उनके पिता भी रुक गए।
The girl pointed at the board games displayed in the shop.लड़की ने दुकान में प्रदर्शित बोर्ड गेम्स की ओर इशारा किया।
Finally, she chose the game 'Snakes and Ladders'.अंत में, उसने 'साँप और सीढ़ी' का खेल चुना।
"Ohhhh", sighed the toys together."ओह्ह्ह्ह", खिलौनों ने एक साथ आह भरी।
Next, they saw a woman and her son coming in.इसके बाद, उन्होंने एक महिला और उनके बेटे को अंदर आते देखा।
There was excitement in the shop among the toys.दुकान में खिलौनों के बीच उत्तेजना थी।
A talking doll said, "It would be so nice if they pick me up."एक बोलने वाली गुड़िया ने कहा, "यह कितना अच्छा होगा अगर वे मुझे उठा लें।"
"I would be happy if they chose me," thought the toy elephant."अगर वे मुझे चुनते तो मुझे खुशी होती," खिलौने के हाथी ने सोचा।
"Namaste! How may I help you?" asked the toy shopkeeper.खिलौनों की दुकान के दुकानदार ने पूछा, "नमस्ते! मैं आपकी कैसे मदद कर सकता हूँ?"
"Namaste! I want to buy a toy for my son," said the woman looking at the toys in the racks.महिला ने रैक में रखे खिलौनों को देखते हुए कहा, "नमस्ते! मैं अपने बेटे के लिए एक खिलौना खरीदना चाहती हूँ।"
"Aayi! I want that Vande Bharat train," said the little boy pointing to the toy train.छोटे लड़के ने खिलौने की ट्रेन की ओर इशारा करते हुए कहा, "आई! मुझे वह वंदे भारत ट्रेन चाहिए।"
Aayi bought the Vande Bharat toy train. The little boy was happy.आई ने वंदे भारत खिलौना ट्रेन खरीद ली। छोटा लड़का खुश था।
Then two girls came in.फिर दो लड़कियाँ अंदर आईं।
The toys looked at them eagerly.खिलौनों ने उत्सुकता से उनकी ओर देखा।
“Zooooooooooooooooom! Friends! I think they would like to fly me,” said the aeroplane confidently.हवाई जहाज ने आत्मविश्वास से कहा, "ज़ूऊऊऊऊऊऊऊम! दोस्तों! मुझे लगता है कि वे मुझे उड़ाना चाहेंगे।"
“Trin … Trin …! I think they may like to play with me,” thought the toy phone.खिलौने के फोन ने सोचा, "ट्रिन ... ट्रिन ...! मुझे लगता है कि वे मेरे साथ खेलना पसंद कर सकते हैं।"
One girl bought marbles and the other bought the toy aeroplane.एक लड़की ने कंचे (marbles) खरीदे और दूसरी ने खिलौना हवाई जहाज खरीदा।
After a while, a group of children came into the toy shop.थोड़ी देर बाद, बच्चों का एक समूह खिलौनों की दुकान में आया।
“Wow! I like this toy elephant,” said the girl with long hair.लंबी बालों वाली लड़की ने कहा, "वाह! मुझे यह खिलौना हाथी पसंद है।"
“I will take this spinning top,” said the boy with the red cap.लाल टोपी वाले लड़के ने कहा, "मैं यह लट्टू (spinning top) लूँगा।"
“I like these cute dancing dolls,” said the boy in the blue shirt.नीली शर्ट वाले लड़के ने कहा, "मुझे ये प्यारे नाचने वाले गुड़िया पसंद हैं।"
The children bought the toys. They left the shop cheerfully.बच्चों ने खिलौने खरीदे। वे खुशी-खुशी दुकान से चले गए।

5. Worksheet Questions and Exercises (कार्यपत्रक प्रश्न और अभ्यास)

A. प्रश्न-उत्तर (Question & Answers - Direct Comprehension)

प्रश्न (Question)उत्तर (Answer) - Teacher's Key
1. Name the toys in the toy shop (as mentioned in the initial list). Wooden toys, soft toys, board games, bats and balls, and many others. (Specific toys mentioned later are: toy kitten, talking doll, toy elephant, Vande Bharat train, aeroplane, toy phone, marbles, spinning top, dancing dolls.)
2. What toy did the little boy request his mother to buy him? The Vande Bharat toy train.
3. What game did the first girl (who came with her father) choose? She chose the board game 'Snakes and Ladders'.
4. Why did all the toys exclaim "Oh, no!"? Because the first two girls only looked through the windows and passed by without buying anything.
5. Which two toys were bought by the second set of two girls? One girl bought marbles and the other bought the toy aeroplane.

B. सोचो और बताओ (Think and Say - Inference and Discussion)

B.1. Personal and Inference Questions (व्यक्तिगत और अनुमानित प्रश्न):
  • 6. Talk in pairs. How do you feel when someone buys or gives a toy to you? (जब आपको कोई खिलौना खरीदकर देता है तो आप कैसा महसूस करते हैं?)
  • 7. How do you think the toy elephant felt when the children finally bought it? (जब बच्चों ने अंत में हाथी का खिलौना खरीदा, तो वह कैसा महसूस कर रहा होगा?)
  • 8. The toy aeroplane said, "Friends! I think they would like to fly me." What does this tell you about the aeroplane? (खिलौना हवाई जहाज ने ऐसा क्यों कहा? यह उसके बारे में क्या बताता है?)

6. Assessment & Homework

Assessment (मूल्यांकन)

  • Oral: Participation in the discussion about toy feelings and character actions.
  • Written: Accuracy in answering the direct comprehension questions (Q1-Q5).
  • Observation: Ability to use new vocabulary words (e.g., eagerly, cheered).

Homework (गृहकार्य)

  • Draw your favorite toy from the story (Vande Bharat train, toy elephant, etc.).
  • Write **three sentences** about what your favorite toy would say if it could talk.
Note to the teacher (शिक्षक के लिए नोट): Encourage students to notice the **personification** (giving human feelings to toys) used in the story to make it engaging.